کد مطلب:320449 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:282

بهائیت و اقتصاد
در گزارش ساواك از جلسه ناحیه 2 بهائیان شیراز (در تاریخ 19 / 5 / 1350) آمده است:

جلسه ای با شركت 12 نفر از بهائیان ناحیه 2 شیراز، در منزل آقای هوشمند و زیر نظر آقای فرهنگی تشكیل گردید. پس از قرائت مناجات، شروع و خاتمه و قرائت صفحاتی از كتاب لوح احمد و ایقان، آقای فرهنگی و محمدعلی هوشمند، پیرامون وضع اقتصادی بهائیان در ایران صحبت كردند. فرهنگی اظهار داشت:

بهائیان در كشورهای اسلام پیروز هستند و می توانند امتیاز هر چیزی را كه می خواهند بگیرند. تمام سرمایه های بانكی و ادارات و رواج پول در اجتماع ایران، مربوط به بهائیان و كلیمیان می باشد تمام آسمان خراشهای تهران، شیراز و اصفهان، مال بهائیان است. چرخ اقتصادی این مملكت، به دست بهائیان و كلیمیان می چرخد. شخص هویدا، بهایی زاده است. او یكی از بهترین خادمان امرالله است و امسال، پانزده هزار تومان به محفل ما كمك نموده است. آقایان بهائیان! نگذارید كمر مسلمانان راست شود...! [1] .

بهائیان، با تمام وجود، خود را در اختیار اسرائیلی ها قرار دادند، به گونه ای كه توانستند اعتماد بیش از حد اسرائیلیها را به دست آورند و اسرائیلی ها نیز برابر خوش خدمتی آنها، رفتار ویژه ای داشتند. "فریدون رامشفر" كه بهایی است، در مسافرتی كه به اسرائیل داشته درباره نحوه برخورد اسرائیلی ها با بهائیان می گوید:

دولت اسرائیل، آنقدر نسبت به بهائیان، خوشبین است كه در فرودگاه خود، احیا (بهائیان) را بازرسی نمی كند؛ ولی بقیه مسافرین و حتی كلیمی ها را بازرسی می كنند. به طوری كه یك كلیمی اعتراض كرده بود كه چرا بهائیان را بازرسی نمی كنید و ما را كه اینجا موطنمان است، مورد بازرسی قرار می دهید. [2] .


[1] عبدالله شهبازي، ظهور و سقوط سلطنت پهلوي، مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي، ج 2، ص 385.

[2] جواد منصوري، تاريخ قيام پانزدهم خرداد به روايت اسناد، ص 330.